شروع و پایان نظافت
نوشته شده توسط : امیری

بسیاری از افراد که می خواهند نظافت انجام دهند، به این دلیل که نمی دانند از کجا باید شروع کنند بسیار سردرگم می شوند و معمولا بیهوده کاری یا دوباره کاری می کنند.

 

 ره پاکان

 

نظافت را از کجا شروع کنیم؟

بسیاری از افراد که می خواهند نظافت منزل یا نظافت راه پله و محل کار را انجام دهند، به این دلیل که نمی دانند از کجا باید کار را شروع کنند بسیار سردرگم و دستپاچه می شوند و معمولا بیهوده کاری یا دوباره کاری می کنند. برای مثال، نظافت منزل را در نظر بگیرید، اگر بدون برنامه ریزی و شناخت کامل اصول نظافت  شروع کنیم چه می شود؟

ابتدا کف منزل را جارو وتی می زنید و سپس گردگیری می کنید. روی کف گرد وخاک و آشغال  میریزد که این کار باعث هدر رفتن وقت و انرژی شما می شود.

 همچنین ممکن است اول پنجره ها و شیشه ها را تمیز کنید وسپس متوجه شوید که دور پنجره و قاب شیشه که پر از خاک است را فراموش  کرده اید چه می شود؟

دوباره کاری ، هدر رفتن مواد شوینده ، اتلاف زمان ، صرف انرژی بیش از نیاز و احساس خستگی بیش از حد و...

 پیشنهاد می کنیم قبل از نظافت کردن روی کاغذ،  آیتم ها و امور مربوط به آنها را بنویسید و کاملا طبق برنامه پیش بروید. این کار باعث می شود که دوباره کاری پیش نیاید و از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری شود.

 

شروع وپایان نظافت منزل 

 

مرحله اول

ابتدا از ارتفاع شروع می کنیم ، زیرا انجام نظافت در ارتفاع و بلندی انرژی زیادی میخواهد که در ابتدای کار انرژی مورد نیازش را  داریم و  همچنین باعث می شود بجای چند بار فقط یک بار کف را نظافت کنیم.

دیوار، پنجره ، لوستر ، کابینت آشپزخانه و... در ارتفاع محسوب می شوند.

مرحله دوم

نظافت هر چیزی که بین ارتفاع و کف می باشد جزء مرحله دوم نظافت می باشد.

مانند: شومینه ، شوفاژ ، کمد یا بوفه ، مبل وتخت ، درب ورودی و درب اتاق ها.

مرحله سوم

نظافت نقاطی از منزل که می بایست بعد از نظافت کامل شان، درب ورودی آنها بسته شود و تا انتهای کار به آنجا ورود نشود تا خشک شود.

  مانند: بالکن ها،  کمد دیواری ، حمام،  پاسیون.

مرحله چهارم

نظافت آشپزخانه (از صفر تا صد) جارو زدن کف منزل ، گردگیری مبل ، میز ناهار خوری ، میزعسلی ، میز تلویزیون و...

مرحله پنجم

تی زدن کف اتاق ها ، وپذیرایی و در نهایت شستن سرویس بهداشتی و جمع کردن وسایل نظافت جهت استفاده در نظافت های بعدی.

به این پنج مرحله نظافت پنج گانه می گوییم که اصلی مهم در اصول نظافت می باشد.

 

حال میخواهیم شما را با ترتیب شناسی در نظافت راه پله و محل کار و هر مکان دیگری که میخواهید نظافت کنید آشنا سازیم.

 

ره پاکان

 

شروع و پایان نظافت راه پله

 مرحله اول

شستن پادری واحدها ، پادری داخل آسانسور و پادری جلوی ورودی همکف، به این علت که تا زمانی که کار به اتمام می رسد، پادری ها خشک شده و سر جایشان گذاشته شوند.

مرحله دوم

جارو زدن پله و پاگردها جلوی آسانسور و لابی ، جارو زدن طبقات پارکینگ ، حیاط و جلوی درب ورودی ساختمان در مواقعی نیز جاروزدن پشت بام ، اتاق آسانسور در پشت بام ، موتورخانه و انباری ها نیاز می باشد.

مرحله سوم

نظافت کامل پنجره ها ، درب های شیشه ای ، درب ها و محفظ های ساده یا کرکره ای واحد ها ، جاکفشی ، گلدان ، مجسمه و...

مرحله چهارم

تی زدن پله ها و پاگردها، دستمال کشیدن نرده ها ، نظافت کامل آسانسور، پریزبرق ، کپسول آتش نشانی و  تابلوی اعلانات و...

مرحله پنجم

شست وشوی پارکینگ و حیاط و شستن جلوی ساختمان و نظافت کامل درب وردی و درب پارکینگ و آب دادن به باغچه و...

شروع و پایان نظافت محل کار

نظافت محل کار به این دلیل که به انواع مختلف تقسیم می شود با اینکه کلیات کار و اسکلت کار یکی می باشد ولی در انجلم آن باید نکات ریزی مورد توجه قرار بگیرد.

محیط اداری ، محیط  تجاری ، محیط بهداشتی و درمانی ، محیط ورزشی و تفریحی، رستوران ها وفست فودها از جمله مهم ترین محیط های کار شهری می باشند و نظافت آنها قطعا نیاز به آموزش دیدن و رعایت نکات خاصی می باشد.

نظافت محیط اداری

مراحل آن همانند نظافت منزل می باشد و فقط نظافت مواردی مانند لوازم برقی (کامپیوتر اسکن ، فکس ، دستگاه  کپی ، و پرینتر)، فایل ها ، پارتیشن ها ، میز وصندلی اداری آبسرد کن و... باید به آنها اضافه گردد.

نظافت محیط تجاری

نظافت تمامی محیط ها یا می توان گفت اکثر محیط ها از ارتفاع شروع و با کف به اتمام می رسد و تفاوتشان فقط در نظافت وسایل بین ارتفاع و کف می باشد که بستگی به نوع تجارت ها خواهد داشت.

نظافت محیط بهداشتی و درمانی

نظافت این محیط بسیار حساس و دقیق می باشد و معمولا دارای دستگاه های خاص و شرایط خاصی می باشد که می بایست کیفیت نظافت در این موارد در بالاترین حد خود باشد .

این حساسیت ودقت به این دلیل است که اگر محیط و وسایل خوب تمیز و استریل نشوند ، ممکن است باعث انتقال بیماری های گوناگون به افراد حاضر در این  مکان ها شود. برای نظافت محیط بهداشتی و درمانی استفاده از الکل جهت ضدعفونی کردن و همچنین استفاده از دستمال های دور ریز امری مهم و ضروری می باشد.

نظافت محیط ورزشی و تفریحی

نظافت این محیط با کمی تفاوت اندک همچون نظافت محیط درمانی بسیار مهم و حساس می باشد.

برای مثال در باشگاه های بدنسازی و کشتی انتقال بیماری های پوستی بسیار رایج می باشد ، که فقط با استریل کردن محیط با الکل و استفاده از حوله های تمیز برای ورزش کردن می توان این بیماری ها را کاهش داد و همچنین در استخرها با استفاده از کلر، آب و محیط را ضد عفونی و تمیز می نمائیم.

ره پاکان

نظافت رستوران ها و فست فودها

نظافت این محیط ترکیبی از نظافت محیط تجاری ، بهداشتی و تفریحی می باشد . به این دلیل که هم نیاز به ضد عفونی کردن و هم نیاز به گردگیری و هم نیاز به رعایت کامل موارد بهداشتی خواهد داشت . رستوران و فست فود ها باسلامتی افراد جامعه ارتباط مستقیم دارند به این دلیل وزارت بهداشت و درمان با اعزام ماموران خود ، در رعایت بهداشت و حفظ سلامت این محیط ها بسیار تلاش می نمایند.

خارج کردن زباله های ریز و درشت ، نظافت وسایل تهیه وتوزیع و صرف غذا، نظافت کامل میز وصندلی ، نظافت کامل افراد شاغل در این محیط ها و نظافت کامل مکان تهیه غذا از مواردی هستند که رعایت آنها در این محیط ها الزامی می باشد.

در نظر داشته باشید که ترتیب نظافت  در همه موارد همان اسکلت بندی نظافت پنج گانه را دارد و تغییرات آن بستگی به محیط مورد نظر و ابزار خاص آن خواهد داشت.

 

 

 





:: برچسب‌ها: نظافت منزل, نظافت راه پله, شرکت خدماتی, شرکت نظافتی, نظافت منزل شمال تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: